Nawodnienie w treningu EMS

Nawodnienie w treningu EMS

Woda – temat rzeka. Stanowi ok. 70% naszego ciała, jest zatem jednym z najważniejszych składników organizmu. Jest nie tylko jest częścią składową wszystkich tkanek ustrojowych i komórek, ale także ma szereg ważnych funkcji – tj. dostarczanie przydatnych składniki odżywczych i tlen do komórek naszego ciała, pełni rolę oczyszczającą – wraz z nią pozbywamy się toksyn z organizmu.

Dziennie tracimy od 2,5 do 3 l wody, przede wszystkim w wyniku działania układu pokarmowego, nerek, płuc czy poprzez skórę w postaci potu. Zapotrzebowanie jest zależne od wielu czynników – płci, stylu życia, wagi, aktywności fizycznej i klimatu, w którym żyje. Przyjmuje się, że średnio powinniśmy wypijać od 1,5 do 2 l, a podczas upałów nawet do 3,5 l płynów w ciągu dnia.

Woda w elektrostymulacji

Przewodnictwo elektryczne żywych tkanek ciała ludzkiego ma głównie charakter jonowy oraz, w mniejszym stopniu, elektronowy. Poszczególne tkanki ciała ludzkiego różnią się znacznie zdolnością przewodzenia prądu elektrycznego. Płyn wewnątrzkomórkowy jest dobrym przewodnikiem, ponieważ jego skład chemiczny jest podobny jak wody. O przewodnictwie elektrycznym tkanek decyduje najczęściej ilość zawartej w nich woda. W skórze wilgotnej przewodnictwo elektryczne jest znacznie większe. W skórze suchej prąd płynie głównie przez kanaliki gruczołów potowych i niektórych tłuszczowych. Uwodnienie tkanek ma duży wpływ na skuteczność zabiegów elektrostymulacji. Dlatego wskazane jest picie dużej ilości wody w ciągu dnia i szklankę 30 minut przez zabiegiem by zmocnić efekt ćwiczeń.

ODWODNIENIE – PRZECIWNIK REDUKCJI

Woda podczas odchudzania może płatać nam psikusy – w początkowych fazach redukcji, przy ciężkich treningach i obniżonej ilości spożywanego jedzenia (w jedzeniu też jest woda!) cieszymy się z szybkiej utraty masy ciała. Pierwsze spadki wagi to utrata wody – którą tracimy podczas treningów. Obniżenie masy ciała tylko o 2% na skutek utraty wody wraz z potem skutkuje wzmożonym pragnieniem, ograniczonym wydalaniem moczu i obniżeniem zdolności do wykonywania wysiłku. Kiedy utrata wody, dochodzi do 6% masy ciała, następuje znaczne obniżenia wydolności  zarówno fizycznej jak i psychicznej. Odwodnienie nieznaczne – rzędu 3% wagi ciała: może obniżać wydolność nawet o 20-30%  szybkość o 8%; siłę o ok. 10%. Dlatego podczas redukcji warto dostarczać wodę.

Nieodpowiedni poziom płynów w naszym ciele to również wolniejsze tempo lipolizy. Spadek wody w organizmie stwarza warunki do powstawania skrzepów krwi. Organizm, otrzymując sygnał, który potwierdza zjawisko gęstnienia krwi, zaczyna produkować substancje przeciwdziałające krzepnięciu, które niestety mają również wpływ na spowolnienie procesu lipolizy tłuszczu zawartego w naszym ciele. Oznacza to, że ograniczamy w ten sposób możliwości utraty zbędnych kilogramów.

Odwodnienie prowadzi do zwiększonego poziomu kortyzolu, czyli wzrost stresu oksydacyjnego w mózgu a przez to wzrost akumulacji tkanki tłuszczowej.

A czy Ty kontrolujesz ilość spożywanej wody? Czy pijesz wystarczającą ilość?

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Your comment:

Your name: